Columbia: de laatste blog

27 april 2017 - Rosario Islands, Colombia

Beste allemaal

Dit is de laatste blog van onze reis naar Antarctica en Z Amerika.

Na meer dan 3 maanden, 18 vluchten, 36 hotels, 93 hotel overnachtingen  en 41.000 km  kijken we er naar uit naar huis te gaan en iedereen weer te zien.

De laatste 2 weken van onze reis hebben we in Colombia doorgebracht, zonder twijfel het meest westers georienteerde land in Z Amerika. Toch heeft het land nog een aantal traditionele gebruiken vast weten te houden. Zo vertelde onze gids ons dat 80% van de vrouwen hier op hun 15e  hun eerste kind krijgen, gevolgd door het 2e en 3e op hun 20e en 25e levensjaar…..en meestal van verschillende vaders. Ook gaan de meisjes hier op zeer jonge leeftijd  naar Silicon Valley. En daar wordt niet de regio in Californie mee bedoeld maar een plaats in Columbia waar de borsten vergroot worden, vaak niet zonder risico’s.

Bogota met zijn 8 a 9 miljoen inwoners is de hoofdstad. Toen we  s’avonds in ons hotel in het oude centrum van de stad aankwamen bleek dat je niet verder dan 200 meter in de omtrek kon wandelen. Daarbuiten was het onveilig. Inderdaad stond er op de hoek van elke straat een militair. De volgende dag zijn we met een gids door de stad gelopen en bleek dat Bogota een geweldige stad is. Met prachtige gebouwen, straten en musea. Met name het museo del Oro en het museo Botero (de kunstenaar komt overigens uit Medellin) spraken ons erg aan. Met de auto ook nog het stadje Villa de Leyda bezocht, zo’n 5 uur rijden van Bogota. Ongelooflijk mooi koloniaal plaatsje en zeer goed geconserveerd. Op het plein, dat het grootste van Z Amerka blijkt te zijn (??), heerlijk gegeten en genoten van de zonsondergang. In Villa heeft Joost trouwens een wel zeer goedkope knipbeurt gehad €2 (nee, geen korting voor het aantal haren)

Daarna naar Medellin gevlogen. Medellin is een moderne stad en schijnbaar opgeknapt  met het  in beslag genomen geld  van drugsbaron Pablo Escobar die hier zijn hoodkwartier had. Het oude centrum is nogal vervallen. Toen we de metro namen bleek dat we per vergissing een halte te ver waren uitgestapt en midden in een buurt terecht waren gekomen waar we echt niets te zoeken hadden.

Het oude centrum van Cartagena  in het noorden van het land moet nog precies hetzelfde lijken als 500 honderd jaar geleden. Statige huizen, smalle straten en omringd door een groot fort dat de stad tegen de piraten uit de Caribische zee moest beschermen.

Vanuit Cartagena hebben we, als afsluiting van de reis, nog 4 dagen op een bijna onbewoond eiland verbleven midden in de Caribische zee (Mucura, 2 uur varen vanuit Cartagena).

Lekker relaxen, wat snorkelen en gevierd dat we alweer 31 jaar getrouwd zijn, heel romantisch.

Het grappige is dat het eiland er naast een soort rots is die helemaal volgebouwd is met ‘huisjes’ en waar 450 mensen op elkaar geplakt wonen, geen boom of stukje groen te bekennen.

Over een paar uur vliegen we naar Amsterdam.  Bij deze willen we jullie nogmaals bedanken voor alle leuke reacties en het volgen van ons op de blog

Hasta la vista

Joost en Laureen

1. Patricia Van Steenbergen:
    27 april 2017
    I will miss your blog every week but I am happy to see you back in the near future! A once in a lifetime trip and I hope you have enjoyed it as much as your enthusiasm is the blogs and videos. Thanks for letting us be a part of your journey. !
  2. Joke:
    27 april 2017
    Mooie reisverslagen en wat ging deze reis snel voorbij.
    Tot gauw en een goede vlucht terug.
    liefs Joke
  3. Dorith:
    28 april 2017
    Prachtige reis en voor jullie onvoorstelbaar fijne herinneringen. Maar !! Ook weer heerlijk naar huis. Goede terugreis. Dorith
  4. Thaddee en katja:
    28 april 2017
    Thuis komen is ook een feestje! Zie jullie over 2weken in Baarn , wil veel horen en zien! Tot gauw Katja
  5. Corine Lodeizen:
    28 april 2017
    Ja was zeker leuk om jullie verslagen te lezen. Ik wil ook graag gauw naar Colombia!
    Goeie reis terug en hoop jullie te zien als jullie ook weer geestelijk helemaal geland zijn.
    Liefs Co
  6. Dorothe Rensen:
    28 april 2017
    Wat een reis, genoten van jullie verhalen,foto's, video's en de romantische muziek erbij.
    Goed vlucht en gezellig dat jullie weer thuis komen.
    Liefs, Dorothé
  7. Ton:
    Hoi Joost en Laureen,
    Wat een avontuur zo'n reis. Fijn dat jullie weer terug zijn!