Reis door Patagonia (1)

24 februari 2017 - Puyuhuapi, Chili

Hallo allemaal

Na het bezoek aan de Perito Moreno gletsjer eind vorige week zijn we naar Chile gereden waar we een tweetal dagen op een estancia (ranch) hebben gelogeerd. De ranch strekte zo ver het oog kon zien. Hier en daar zag je wat koeien en schapen maar ook veel wilde dieren zoals vossen, lama's, stinkdieren en (een kleinere uitvoering van) struisvogels. Ook hebben we hier onze eerste condor gespot. De eerste dag hebben we paard gereden (nooit eerder gedaan) maar dat vonden de paarden blijkbaar geen probleem. Een fantastische ervaring om op deze manier de pampa te verkennen. De tweede dag hebben we een bezoek gebracht aan het Torres del Paine natuurpark in Chile. Prachtig park waar je echter erg veel toeristen en backpackers tegenkomt. Na het bezoek aan het park zijn we weer terug gereden naar El Calafate en aan onze reis naar het noorden van Patagonia begonnen. De wegen in Argentinie zijn (met wat uitzonderingen) okay maar aanzienlijk beter dan in Chile waar je vaak op wat veredelde landweggetjes rijdt. In Argentinie hebben we de Cueva las Manos bezocht, een grot waar nog allemaal zeer goed bewaarde, door mensen gemaakte schilderingen van zo'n 9000 jaren geleden te zien zijn. Voordat je de grot bereikt moet je wel eerst met de 4x4 zo'n 20 kilometer over privé terrein rijden en te voet een tocht van 2 uur door de canyon afleggen. Maar het was de moeite waard. Het verblijf waar we daar zaten was wel erg primitief, met elektriciteit van 20.00 tot 22.00 uur, en volkomen afgesloten van de buitenwereld. Na de grot zijn we de Chileense grens weer overgestoken, het Andes gebergte in met steile, zeer smalle landweggetjes, vlak langs de afgrond. Je bent blij als je na een uur 40 kilometer hebt afgelegd. Maar het is een prachtige omgeving met meren, bergen, besneeuwde toppen en fantastische kleuren. Een hele ervaring om op deze manier het Andes gebergte met de auto te doorkruisen. Maar het kan ook per fiets, dagelijks komen we er tientallen tegen! Dat gaat allemaal over de Carretera Austral, een weg die door het onbegaanbare Patagonia voert en nog door Pinochet is aangelegd.                                            Op de video "autoreis door Patagonia" kun je het allemaal een beetje meebeleven.       Morgen hopen we de Stille Oceaan te zien aan de west kant van Chile. En over 4 dagen bereiken we dan Bariloche (Argentinie), daar vervolgen we ons reisverhaal door Patagonia.                                                                                                                          Tot snel, Joost en Laureen

ps; er zijn ook nog wat video's toegevoegd van Antarctica

1. Rosanne Hoogenboom:
    25 februari 2017
    Wat een geweldige reis tot nu toe. Blijf jullie volgen.
    Groeten uit het carnavaleske Maastricht.
    Rosanne
  2. Joke:
    25 februari 2017
    Weer een mooi en fijn geschreven verhaal.
  3. Dorothe Rensen:
    26 februari 2017
    Wat een prachtige video, knap gedaan en wat een top reis moet dit zijn.
    Als het golfen niet meer lukt kun je altijd nog gaan paardrijden !!!
    Wie weet nieuwe uitdaging .
  4. Paul en Annelies:
    27 februari 2017
    Zoals je weet en gezien hebt zijn wij net weer retour uit de sneeuw na een " super Woche". Vinden nu weer de tijd om jullie reisverslag bij te lezen en foto's/video's te zien.
    Splendide! Moet weergaloze ervaring zijn Antarctica en daarna weer die ruimte en natuur. Nu al in Bariloche?, beetje Zwitserland van Argentinië? Kijken uit naar volgende verhaal. Gaan nu de handicap weer wat opvijzelen als weer het toelaat?!
    Muchos plezieros!!