Noord Argentinie en Chili

13 maart 2017 - Santiago, Chili

Hallo allemaal

Na Antarctica met veel sneeuw, gletsjers en ijs, Patagonia met zijn bergen, meren en woeste natuur hebben we nu onze reis door het droge, kale, winderige en dun begroeide noorden van Argentinie en Chile afgerond.
We begonnen onze reis in het noorden in Sallta, de mooiste koloniale stad van Argentinie. Ons hotel was een oud herenhuis geweest met houten balkons, overladen portalen en traliewerk.
Interessant in Salta is het museum waar we 3 kindermummies uit de Inca tijd konden zien. De kinderen zijn in de 15e eeuw levend begraven op een hoogte van zo'n 7.000 meter en verbazingwekkend goed bewaard gebleven. Foto' mochten er niet gemaakt worden.
Vanuit Salta zijn we met een huurauto naar Cafayate gereden (en terug via een andere weg). Cafayate is een uitzonderlijke plek gelegen temidden van wijngaarden op een hoogte die in principe meer geschikt lijkt voor veeteelt.
We hebben er volop genoten van de plaatselijke wijnen en dan vooral van de torrontes, een witte wijn die wat van de muskaat wijn weg heeft.
De uitgestrekte wijngaard waarin ons hotel lag had ook een golfbaan.
Dus weer eens de stokken opgepakt (niet de wijnstokken) en lekker tussen de druiventrossen  doorgeslagen. Op een hoogte van 2.000 meter gaan de ballen veel verder dan bij ons in Nederland.
Op de terugweg kwamen we nog een enorme tarantula (vogelspin) van zo'n 10 centimeter tegen. Snel een fotootje gemaakt. Spinnen en insecten zijn hier trouwens erg groot.
We hebben op ons terras ook nog een foto gemaakt van een krekel van zo'n 12 cm groot!
De autoreis door deze streek is overigens fantastisch en kan het beste met wat plaatjes worden weergegeven (zie de video).
Met name de (bus)reis van Argentinie naar Chili over het Andes gebergte vonden we spectaculair  (overigens hadden we een dag en nacht vertraging omdat het flink geregend en geonweerd had waardoor de weg weer eens geblokkeerd was)
We reden op een hoogte tot bijna 5.000 meter. Net alsof je op het dak van de wereld bent (zo iets als de St Pietersberg). Zo nu en dan is het wel even naar adem happen.
San Predo de Atacama in Chili is een zeer  bijzondere plek aan de rand van de droogste woestijn van de wereld. Vulkanen, geisers, zoutvlakten... te veel om op te noemen. Helaas begint het dorpje wel erg toeristisch te worden.
Maar we zetten er nu een punt achter want de vlucht naar Santiago de Chili staat op vertrekken.
Op de video  'Noord Argentinie en Chili' kun je het een beetje meebeleven.
Tot snel, groetjes
Joost en Laureen

1. Justin:
    14 maart 2017
    Gaaf! Veel plezier in Santiago de Chili
  2. Jan Bart en Bernadette:
    14 maart 2017
    Wat een fantastische reis en wat moet Nederland dan straks klein en vlak zijn...... Alleen die spinnen en insecten, brrrr........
    Hartstikke leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken! Veel plezier in de stad!
    Liefs, Bernadette & Jan Bart
  3. Dorith:
    19 maart 2017
    Wat een totaal andere wereld waarin jullie zitten. Zo anders en veel gevarieerder dan hier. Iedere keer weer een verrassing jullie verslag.
    Geniet in Santiago en tot horens. kuskus
  4. Dorith:
    19 maart 2017
    heb vanavond nog eens rustig jullie verslagen en video s bekeken. Ben een groot fan van Floortje naar het einde van de wereld, maar jullie verslagen en video s zijn zeker zo mooi en boeiend.