Peru

25 maart 2017 - Cusco, Peru

Hallo allemaal

In de eerste plaats willen we jullie danken voor de leuke en enthousiaste reacties; het is hier vaak een hele toer om een verslag op het net te krijgen.

Na het noorden van Argentinie en Chili hebben we een aantal grote steden aangedaan: Santiago de Chili, Lima en Arequipa in Peru. We hebben ze op verschillende manieren verkend, met een free tour guide ( via internet verzamel je op een bepaalde plaats en tijd en wordt dan door een gids rondgeleid), met een private quide, via een uitgestippelde route uit de reisgids en met de fiets. De fiets (hebben we gedaan in BA en Lima) heeft het gewonnen!

Van de ernstige overstromingen in Peru hebben we zelf niet veel gemerkt behalve dat al het water gedurende een dag afgesloten was. Ook was er een rivier in het centrum van de stad buiten zijn oevers getreden.

Wat de steden zelf betreft vonden we Lima het meest interessant en aangenaam.

Na een vlucht van Lima naar het meer zuidelijk gelegen Arequipa (met name om wat aan de hoogte te wennen) zijn we met de auto naar de Colca canyon gereden, dieper het Andes gebergte in. Je rijdt dan over eindeloze pampa’s waar de Zuid-Amerikaanse kamelen leven; de lama en de alpacca voor de veeteelt en de, wat kleinere vicunya die in het wild leeft.

We zijn over een besneeuwde pas gereden van maar liefst 4.920 meter hoog.

Daarna zijn we blijven 'hangen' op een hoogte van zo’n 4.000 meter wat toch wel  wennen blijft (vooral s’nachts als je hart 2x zo snel lijkt te kloppen als normaal).

De Colca canyon is de plek waar je bij uitstek de condor kunt zien vliegen of beter gezegd, zien glijden. Met zijn spanwijdte van bijna 3 meter is het een bijzonder en indrukwekkend gezicht. Ook arenden, valken en andere vogels zijn er in overvloed en hebben we op de plaat vast kunnen leggen ( zie video)

Vanuit Colca  zijn we verder gereden naar het Titicacameer, het hoogst gelegen meer in de wereld. Van hieruit zie je Bolivia liggen. Fascinerend is het licht boven het meer dat nogal surrealistisch aandoet. Leuk om te weten is ook dat onze aardappel uit deze omgeving komt.

Het merendeel van de bevolking hier stamt  af van de Inca's en leeft en werkt  nog zoals honderden jaren geleden. Eeuwenoude tradities worden hier wonderwel nog gehandhaafd.

Normaal schrijven we niet zoveel over de hotels waar we verblijven maar hier willen we toch een uitzondering maken. Het Titilaka hotel is wekelijk een prachtig hotel dat we hier, in deze nogal verlaten omgeving niet verwacht hadden. Het is gelegen pal aan het meer en de service en het eten zijn uit de kunst ( dus mocht je een keer in de buurt zijn....).

Trouwens over eten gesproken, de keuken van Peru staat momenteel hoog aangeschreven. Eigenlijk ook niet zo verwonderlijk want in dit land met zoveel uiteenlopende geografische gebieden en klimaatzones  is er werkelijk van alles te krijgen. In Lima hebben we zelf nog een 'kookles' gehad en geleerd hoe je Ceviche en Lomo Saltado klaar maakt.

Het hotel hier verzorgt ook verschillende excursies en wat ons erg aansprak was dat de gebieden die we bezochten nog erg authentiek en niet toeristisch zijn.

Zo zijn we naar de floating islands geweest, eilanden van riet die op het meer drijven en waar verschillende gezinnen op wonen. In deze tijd! Je gelooft je eigen ogen niet.

Ook hebben we het eiland Taquile bezocht, naar zeggen een van de mooiste eilanden van de wereld. Het eiland is mede beroemd om het weef - en breiwerk (Laureen was er niet weg te slaan). We hebben ook hier nog even de fiets gepakt, voor een lunch met mooi uitzicht! Viel niet mee op 4000 meter hoogte!

Morgen gaan we met de trein naar het noordelijk gelegen Cusco, het schijnt een zeer bijzondere treinreis te zijn van maar liefst 10 uur lang, maar daarover schrijven we de volgende keer graag meer.

En vergeet niet de video Peru te bekijken, er staan een paar heel bijzondere opnames,

tot de volgende keer, groetjes

Joost en Laureen

We hebben weer problemen met uploaden van video, even geduld dus!